‘Samen met klanten sluiten we de cirkel’

In gesprek met Robert Videler en Chris Poole van Flexible Packaging Solutions (FPS)

Flexible Packaging Solutions (FPS) maakt en verkoopt big bags en andere flexibele verpakkingsoplossingen. Zij kiezen als marktleider bewust voor een koploperspositie op duurzaamheid en circulariteit. CFO Robert Videler over hoe dit bedrijf het verschil maakt met eigen productielocaties en het sluiten van de keten.


Op het hoofdkantoor van FPS in Amstelveen liggen enkele lege big bags. Dit zijn verpakkingen voor het opslaan en vervoeren van industriële bulkgoederen. Ze staan bij de kenners ook wel bekend als flexible intermediate bulk containers (FIBC’s). CFO Robert Videler vertelt dat FPS op deze markt een bijzondere, leidende positie inneemt. “Wij verkopen deze big bags aan afnemers wereldwijd.” Ze zitten vooral aan de medium tot high end-kant. “Wij maken bijvoorbeeld al onze FIBC’s op maat voor business-to-business klanten.” Videler vertelt dat de FIBC-markt internationaal naar schatting vier miljard euro groot is. “Met zo’n 8 tot 9 procent zijn wij marktleider.”
Wat FPS onderscheidt van de meeste spelers in deze business is hun mondiale spreiding en dat ze het merendeel van hun verkoop ook zelf produceert. “Wij hebben internationale verkooplocaties en – als enige in onze branche – dertien productielocaties verspreid over verschillende continenten. Het voordeel daarvan is dat we volledige controle hebben over de kwaliteit en dat wij product specifieke kennis kunnen delen met onze klanten. Bovendien kunnen wij leveringszekerheid bieden, ook bij problemen met de productie, zoals met covid. Of bij aanvoerproblemen, zoals we die zien op scheepvaartroutes, zoals het Suezkanaal en de Rode Zee.”

Vooroplopen in duurzaamheid

Dat FPS kiest voor vooroplopen in duurzaamheid ligt in lijn met de waarde gedreven koers die de onderneming vaart, vertelt Videler. “FPS werkt volgens de drie grondbeginselen van onze aandeelhouder ADG: geven, verdienen en behouden. Samen staan deze voor betekenisvol werken en leven. Geven staat niet voor niets vooraan. We willen bijdragen aan het welzijn van mensen wereldwijd. Daarbij willen we een positieve impact maken. Niet middels filantropie, maar door actief bij te dragen via onze collega’s en producten zelf.”
FPS heeft in het kader van ‘behouden’ (sustainability) ook vol ingezet op het verduurzamen van hun producten. Ze zijn in staat om hun klanten – als een van de eersten – een echt duurzame oplossing te bieden. Ze hebben gekozen voor het verduurzamen van het bestaande product, omdat voor de zeer sterke en lichte plastic big bag nog geen alternatief beschikbaar is, vertelt Videler. Wat ze enerzijds doen is FIBC’s repareren en reinigen, zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Anderzijds recyclen ze FIBC’s die aan het einde van hun levensduur zijn, waarbij ze het recycled materiaal gebruiken om er nieuwe FIBC’s van te maken. Videler: “Zo sluiten we samen met klanten de cirkel en dragen we bij aan het creëren van een circulaire economie.”

Tom Scholten (links) en Robert Videler (rechts)

“Landen gaan extra belasting heffen op single-use plastics die niet uit ten minste 30% recycled plastics bestaan. Dan moet je dus kunnen aantonen dat minstens dertig procent van de verpakking is gemaakt van gerecycled materiaal. En dat kan bij onze producten.

Robert VIdeler, CFO FPS

Voorsprong

FPS is de eerste die klanten deze duurzame oplossing kan bieden, vertelt Videler. “Het recyclen van gebruikte big bags is ingewikkeld. Er is op de markt geen bewezen goed werkend proces beschikbaar. Daarom hebben we dit zelf in enkele jaren ontwikkeld. Dit is uniek, niemand heeft dit verder nog. Dat we dit aan klanten kunnen aanbieden, geeft ons een grote voorsprong op onze concurrentie.”
Videler verwacht dat de Europese Richtlijn ten aanzien van het terugdringen van het gebruik van single-use plastics ter bevordering van een circulaire economie in het voordeel van FPS gaat werken. “Landen gaan – het Verenigd Koninkrijk en Spanje doen dit al – extra belasting heffen op single-use plastics die niet uit ten minste 30% recycled plastics bestaan. Dan moet je dus kunnen aantonen dat minstens dertig procent van de verpakking is gemaakt van gerecycled materiaal. En dat kan bij onze producten. Voor klanten is dat erg interessant.”

Circulariteit

De voorsprong van FPS kan zich de komende jaren gaan uitbetalen. Het thema duurzaamheid leeft bij klanten. “Het is een van de belangrijkste topics waar klanten naar vragen”, weet Hoofd duurzaamheid en general manager UK Chris Poole van FPS. Hij is ook overtuigd van de kracht van de gekozen circulaire insteek. “Circulariteit – zuinig omgaan met grondstoffen – is extreem belangrijk, omdat we afval willen voorkomen en willen werken aan een beter milieu nu en straks. Maar het is ook essentieel omdat we onze grondstoffen niet willen uitputten.” Het is volgens Poole de ambitie van FPS om zo circulair mogelijk te worden.
FPS timmert op dit thema aan de weg. Poole legt uit hoe: “We ontwerpen onze FIBC’s nu zo dat ze zo weinig mogelijk materiaal bevatten en waar mogelijk geschikt zijn voor reparatie of recycling.” Ze hebben het zo geregeld dat gebruikte big bags niet bij bedrijven voor afvalwerking of downcycling eindigen. Die gebruikte big bags gaan nu naar een eigen recycling-service van FPS. “We hebben sinds 2022 een Recycling Hub in Roemenië, waar grondstoffen uit gebruikte FIBC’s wordt gewonnen en weer wordt ingezet om nieuwe te produceren. Onderdeel van onze Recycling Hub is ook een Recovery Business Unit. Deze herstelt bepaalde big bags zo dat deze opnieuw kunnen worden gebruikt. Dat kan maximaal zes tot acht keer.” Alles bij elkaar heeft FPS zo een complete duurzame dienstverlening ontwikkeld. “Dit is in onze business one of a kind”, sluit Poole zijn betoog vol trots af.

Winnaars financieren

“Voor ons is FPS een erg aantrekkelijke klant omdat wij graag de winnaars in sectoren financieren”, zegt Tom Scholten van BNP Paribas. Hij is namens de bank senior relationship manager voor FPS.
“Wij werken met hen samen op het gebied van werkkapitaal. Naast het verstrekken van leningen helpen we ze ook breder, bijvoorbeeld met het verduurzamen van hun organisatie. Die brede bediening helpt ons om de klant goed te begrijpen en hen zo goed mogelijk te ondersteunen.” FPS past perfect bij BNP Paribas vanwege hun overeenkomende langetermijnperspectief en internationale werkterrein, vindt Scholten. “We hebben beide doelstellingen om succesvol te zijn in wat we doen én de wereld verder te helpen. De gedrevenheid om deze doelen ook werkelijk te halen – in het bijzonder op het gebied van circulariteit – spreekt ons erg aan bij FPS. Ik denk daarom dat ze niet alleen nu koploper zijn maar dit ook nog lang zullen blijven.”

Multi-stakeholderbenadering

Duurzaamheidadviseur Rado Georgiev van BNP Paribas vindt het mooi om te zien hoe FPS met circulariteit is omgegaan: “Ze zijn opnieuw met stakeholders gaan nadenken over hoe ze grondstoffen gebruiken en afval kunnen minimaliseren. Dat is wat wij graag zien en waar wij bedrijven graag in ondersteunen. Want de overgang naar circulair vraagt om een multi-stakeholderbenadering; bedrijven, afnemers, banken en regelgevers zullen hierin moeten samenwerken. Wij als bank hebben hierin vooral een faciliterende rol. “Wij ondersteunen circulaire bedrijven zoals FPS zodat ze sneller hun duurzame en circulaire ambities bereiken. Ook willen we zulke koploperbedrijven inzetten als een best practice, zodat anderen iets van hun ervaringen kunnen opsteken. Samen kunnen we de noodzakelijke stappen zetten naar een circulaire economie.”

FPS foundation streeft naar positieve impact voor 25 miljoen mensen

In lijn met het grondbeginsel ‘geven’ heeft FPS een programma dat zich richt op teruggeven aan de maatschappij. Dit heet het Omniversal Life Impact Program. Het doel daarvan is om binnen 5 jaar een positieve impact te maken op het leven van 25 miljoen mensen. Om dit doel samen met partners te bereiken is in Nederland de Partners for Progress Foundation opgericht (als ANBI stichting). De focus ligt initieel op het thema toegang tot schoon drinkwater. Wereldwijd ontbreekt het twee miljard mensen hieraan. Zij moeten van en naar een bron lopen met oude jerrycans afkomstig uit de chemische sector, open emmers en andere middelen. Die zijn meestal niet geschikt voor het doel waarvoor ze worden gebruikt. Zo ontstaan niet alleen onnodig waterverlies maar worden mensen en vooral kinderen zelfs ziek. Gebrek aan schoon en veilig drinkwater is de belangrijkste reden voor wereldwijde kindersterfte. Reden voor de stichting om de ‘WaterSafe’ te ontwikkelen. Dit is een flexibele watercontainer die kan worden gedragen als een rugzak en een tapje heeft. Inmiddels zijn 1,8 miljoen mensen hiermee geholpen. De stichting werkt daarvoor samen met NGO’s in diverse landen. Nu is de basis gelegd om ook de volgende 23,2 miljoen mensen te bereiken.

Kinderen in Kenia met de “WaterSafe”

Lees andere verhalen van koplopers in Nederland.

Bekijk hier hoe we samenwerken met partners en klanten in ons internationale netwerk.